fredag 11 oktober 2013

Choklad/muffins-semla

Nu måste jag dela med mig av något som jag tycker är gott till skillnad från tårtan och pajen. Denna lilla goding gjorde jag för längesen. Det var hög tid för att äta semlor vilket jag inte gillar. Istället gjorde jag min egna lilla variant, mycket gott!


Chokladmuffins
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kakao
½ tsk salt
2 ekologiska ägg
2 dl socker
175 gram smält smör
1 3/4 dl ekologisk mjölk
½ tsk vaniljsocker

Fyllning
Grädde
Nutella

Sätt ugnen på 175 grader. Sikta mjöl, bakpulver, kakao och salt i en bunke.

Vispa ägg och socker poröst i en annan bunke och tillsätt sedan smör, mjölk och vaniljsocker. Blanda försiktigt ner de torra ingredienserna.

Fördela smeten i 10-12 muffinsformar och grädda i ugnen ca 20-25. Här kan det vara bra att grädda direkt i en muffinsplåt.

Låt muffinsen svalna och dela dem sedan på mitten. Bred ett lager nutella på den undre delen. Klicka eller spritsa på vispad grädde och sedan på med muffinslocket. Sila lite florsocker på muffinsen och sedan är det klart!

Ibland har jag tyckt detta recept har resulterat i lite torra muffins. När en tar mjöl är det lämpligt att hälla mjölet i dl-måttet. Stoppar man ner måttet i påsen och gräver upp mjöl är det lätt att det packas för hårt och blir för mycket mjöl = torra muffins!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar