måndag 7 oktober 2013

Chokladpaj

I fredags var det kanelbullens dag och jag tänkte att jag skulle baka bullar helt enkelt. Men när jag väl tänkte sätta igång kom jag på att jag inte hade någon jäst hemma. Jag orkade inte gå till affären så istället testade jag på att baka en chokladpaj. Jag vet inte alltså, paj är nog oftast inte riktigt min grej och denna kändes rätt smaklös. Och jag vet inte heller hur bra jag lyckades eftersom jag aldrig smakat en liknande förr. Men alltid kul att prova något nytt!



Receptet kommer från tidningen Hembakat!

Pajskal
60 g smör, rumsvarmt
3 dl vetemjöl
1 dl florsocker
en nypa salt
1 ekologiskt ägg

Fyllning
150 g mörk choklad
1 dl ekologisk vispgrädde
1 ekologiskt ägg

Nyp ihop smör, vetemjöl, florsocker och salt. Tillsätt sist ägget och arbeta allt till en deg. Tryck sedan ut degen i en form, ca 34x10 cm (jag använde en rund form som är 24 cm i diameter). Täck pajen med aluminiumfolie och grädda i  mitten av ugnen på 200 grader i ca 20 minuter.

Sänk ugnen till 180 grader när du tagit ut pajdegen.

Fyllning: Smält chokladen i ett vattenbad, tillsätt grädden och rör om. Låt det svalna och vispa sedan i ägget. Bred ut fyllningen över pajdegen och grädda längst ner i ugnen i ca 15 minuter.

I receptet jag följde strödde de sedan ut hackad sötmandel och lite flingsalt på kakan. Jag avstod och hällde istället på lite smält vit choklad. 

Servera gärna med grädde eller glass!

____________________________

Vilken tråkig start egentligen. En paj jag tyckte var rätt äcklig och som blev ganska ful. Vad hände när jag skulle hälla på den vita chokladen egentligen? Haha Det kan inte alltid gå bra inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar